Tisdag den 10 mars ändrade Folkhälsomyndigheten risknivån till den högsta – mycket hög risk för samhällsspridning i Sverige. Alla med förkylningssymptom, även lindriga, uppmanas nu att avstå sociala kontakter som riskerar att sprida smitta.
Folkhälsomyndighetens anger följande symtom för Coronaviruset, Covid-19;
- Hosta
- Feber
- Andningsbesvär
- Snuva
- Halsont
- Huvudvärk
- Muskel- och ledvärk
- Illamående
Vi behöver alla hjälpas åt att försvåra för coronaviruset att sprida sig. På den här sidan kan du läsa mer om hur Nordek arbetar med att förebygga att smittan sprider sig och hur du som hyresgäst ska tänka och agera.
Vi bryr oss om dig, dina grannar och våra medarbetare. Nordek har därför genomfört följande förändringar och restriktioner;
Vi har valt att stänga vår reception för besökare. Vi uppmanar dig istället att ringa eller mejla.
Om du eller någon i din familj är sjuk – gör bara akuta felanmälningar. En akut felanmälan kan till exempel vara vattenläcka, trasiga elledningar eller kyl/frys som inte fungerar. Vi vill inte riskera att våra medarbetare utsätts för smittan, eller riskera att föra den vidare till dina grannar. Vänta därför med att göra felanmälningar av icke-akut karaktär tills ni är helt friska igen. Vid sjukdom ska du som hyresgäst varit symtomfri i en vecka innan besök kan planeras in.
Vi vill be dig som har inbokade besök i närtid och är sjuk eller har symptom att avboka dem. Det gäller både felanmälningar och eventuella renoveringar. Ring eller mejla oss snarast möjligt.
Innan våra medarbetare besöker dig som bor hos oss kommer de att fråga om ditt hälsotillstånd. I första hand ringer vi dig. Vid uteblivet svar kommer vi ej besöka er lägenhet. Om du har något av de symptom som Folkhälsomyndigheten anger enligt ovan flyttas besöket fram. Om våra medarbetare uppfattar att du har symtom, kommer de att avbryta besöket och återkomma när du är symtomfri. Vid sjukdom ska du som hyresgäst varit symtomfri i en vecka innan besök åter kan planeras in
Om du sitter hemma i karantän och/eller har symtom, tillhör riskgrupper eller är 70 år eller äldre och får en akut skada kommer vi givetvis hjälpa dig att åtgärda den. Våra medarbetare har fått förhållningsregler som innebär att de genomför besöket med försiktighet, med gott avstånd till dig som hyresgäst, till exempel genom att du vistas i ett annat rum, samt med extra god handhygien efteråt.
Besiktning av lägenheter sker utan utflyttande hyresgäst. Vi träffar dig utanför bostadshuset för att gå igenom avflyttningsdokument och överlämning av nycklar. Mer information får du när du bokar din besiktningstid. Nyckelutlämning till din nya bostad sker på samma sätt.
Sammanfattning
- Vi gör inga besök som inte är akuta hos riskgrupper samt personer över 70 år.
- Inga besök hos personer som de senaste 2 veckorna träffat någon med symtom.
- Inga besök hos personer som uppvisar symtom på sjukdom. Vid sjukdom ska hyresgäst vara symtomfri i en vecka innan besök kan planeras in.
- Hyresgästen ska vara i ett annat rum än fastighetsskötaren under pågående jobb.
- Nya rutiner vid besiktning och nyckelutlämning.
- Vid akut skada hjälper vi dig att åtgärda den.
Vi tar vårt samhällsansvar
För att minska en eventuell spridning till riskgrupper och för att minska risken för högt tryck på sjukvården kommer vi bland annat att inte hälsa genom att ta i hand samt tänka extra mycket på god handhygien (tvätta händer och använda handsprit) – gör gärna det du också.
Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för coronaviruset covid-19 och uppmanar all personal som har förkylningssymtom att stanna hemma för att minska risken för att smitta.
Längre svars- och väntetider
Tänk på att våra svars- och väntetider generellt kan komma att bli längre under en tid, om det är så att vi till exempel får medarbetare som blir sjuka och måste stanna hemma. Det kan också bli så att vi tvingas prioritera om våra arbetsuppgifter under en tid.
Har du frågor till oss på Nordek?
Välkommen att ringa eller mejla oss. Tänk dock på att svarstiderna kan vara längre än vanligt.
Mer information
Nedan hittar du länkar till aktuell information och rekommendationer kring vad du ska göra om du har funderingar, känner dig orolig eller undrar när du behöver söka vård:
- Folkhälsomyndigheten
- Krisinformation.se
- 1177
- Örnsköldsviks kommun
- Du kan ringa det nationella informationsnumret 113 13 för att ställa allmänna frågor om Covid-19.